igor grubić - tragovi nestajanja | foto: bojan mrđenović | 2019.

Tragovi nestajanja (u tri čina), izložba umjetnika Igora Grubića, održava se u Muzeju suvremene umjetnosti od 5. prosinca 2019. do 4. siječnja 2020. godine

Nakon uspjeha koji je projekt “Tragovi nestajanja (u tri čina)” Igora Grubića imao kao predstavnik Hrvatske na Venecijanskom bijenalu, zagrebačka publika prva će imati priliku vidjeti cjeloviti projekt u Muzeju suvremene umjetnosti. Projekt je započeo 2006. godine kada umjetnik počinje dokumentirati poslijeratnu, tranzicijsku stvarnost u Hrvatskoj, posebice prelazak iz socijalizma u kapitalizam. Tj., sa centralne, državno planirane ekonomije, na ekonomiju slobodnog tržišta.

Kroz trinaest godina istražujući utjecaj na promjene u stanovanju, urbanom tkivu, javnom prostoru i društvenim odnosima, Igor Grubić realizirao je tri povezana fotografska eseja i animirani film, postavljenih u cjelinu definiranu kroz poglavlja. Otvorenje izložbe je u četvrtak, 5. prosinca 2019. godine u 20 sati u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. A izložba ostaje otvorena do subote, 4. siječnja 2020. godine, nakon čega će se moći vidjeti u Splitu, Osijeku i Rijeci.

Sudjelovanje Hrvatske na 58. Venecijanskom bijenalu financiralo je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Potporu su dali i Kreativni sindikat i Hrvatski audiovizualni centar (HAVC). A sama izložba Tragovi nestajanja (u tri čina) u MSU-u organizirana je u suradnji s AM centrom. Igor Grubić jedan je od najuspješnijih međunarodno priznatih hrvatskih umjetnika. Njegovi radovi obuhvaćaju prostorno – specifične intervencije u javnom prostoru, fotografiju i film. Od 2000. godine djeluje i kao producent te autor dokumentarnih filmova, TV reportaža i društveno angažiranih reklama, a izlagao je i na brojim izložbama. Igora možete pratiti putem njegovog Instagram profila.

O izložbi iz teksta Katerine Gregos, kustosice izložbe Hrvatskog paviljona na 58. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti na Venecijanskom bijenalu

Divlja kuća, prvo poglavlje, odnosno čin propituje promjene u domovima, stanovanju i javnom prostoru nakon privatizacije vlasništva i konsolidacije neoliberalizma u zemlji. Filigranski pločnik (2. čin) bavi se tradicionalnim zanatima poput lokalnih manufaktura i specijaliziranih radionica, naglašavajući koja su zanimanja preživjela, a koja su iščezla u novim ekonomskim okolnostima. Dekonstrukcija tvornice (3. čin) predstavlja niz ugaslih tvornica. Monumentalnih podsjetnika na prelazak iz industrijskog u postindustrijsko doba i promijenjene uvjete rada.

Istodobno je to i ambijent Grubićevog kratkometražnog filma Kako se kalio čelik. A u kojem se prepliću pitanja radničke povijesti, obiteljskih veza i generacijskih promjena. Sugerirajući plodonosni potencijal budućih odnosa temeljenih na solidarnosti, zajedničkom društvenom prostoru i kreativnoj suradnji.

Grubićev umjetnički projekt čvrsto je usidren u humanističku dimenziju dokumentarne fotografije, spajajući poetiku, politiku i društvenu stvarnost. Projekt za Bijenale proširuje njegov već značajan doprinos društveno angažiranom dokumentarnom radu i očuvanju pamćenja hrvatske arhitektonske povijesti, rada i kulture. Njegov je opseg lokalan, ali i ekumenski, analizirajući promjene pod prijetnjom globalizacije, privatizacije i konsolidacije neoliberalizma. Naposljetku, projekt upućuje na nove situacije koje dolaze na mjesto starih, istodobno nas pozivajući da promislimo buduće načine zamišljanja i nastanjivanja našega svijeta.

Tagged